projects

A4

A4-stycken

– 13 maj 2007– Fylkingen Stockholm En hel dag med A4-konserter, A4-utställning och A4-installation

– 18 december 2004 – Konstnärshuset (The Artists’ House), Stockholm
A4 – konsertinstallation

2004, 26 september – Kulturhuset, Stockholm
A4 – konsertinstallation på festivalen Perfect Performance

2004, 29 augusti – Röda Sten, Göteborg,
A4 – konsertinstallation på festivalen Perfect Performance

 

Parsifal (1882 – 38,969,364,735) av Rodney Graham
2008, 17 februari – Konstnärshuset, Stockholm. Arr: Stockholm New Music

 

Atlas Eclipticalis av John Cage, under ledning av Mats Persson
2008, 25 Maj – Musikmuséet. arr: Samtida Musik

 

Motorsågsmassakern i orkesterversion av och med GLO
2006, 9 juni – Kulturhuset, Stockholm

 

Metal Machine Music av Lou Reed, i arrangemang för orkester av Ulrich Krieger
2006, 28 januari – Kulturhuset, Stockholm

 

Dave Smith. Under några dagar i april arbetade engelske tonsättaren Dave Smith med orkestern inför en konsert som hölls på Fylkingen den 4 april.
2004, 4 april – Fylkingen,

Följande program:
1, David Jackman : Heeey
2, Percy Graninger : Random Round
3, Charles Ives: Gyp the Blood or Hearst – which is worst?
4, Dave Smith: Murdoch or Fred West – which is best?
5, Cornelius Cardew: The Great Lerning: Paragraph 3

 

Gavin Bryars’ The Sinking of the Titanic under ledning av Bryars
2003, 25 maj – Nalen, Stockholm

Den 25  maj 2003 – exakt ett år efter orkesterns konsert med Terry Riley’s Tread On the Trail – spelade The Great Learning Orchestra Gavin Bryars’ The Sinking of the Titanici i stora salen på Nalen i Stockholm – under ledninga av Bryars själv. Orchestra delades in i 6 sektioner vilka placerades ut i rummet med publiken ståendes i mitten. Stycket kräver också högtalare för förinspelade delar – som till exempel överlevande från Titanic som berättar om sina upplevelser, några konkreta ljud etcetera. Den här konserten var också ett samarbete med Stockholms Universitetsorkester. Dess ledare Olof Hansson har varit medlem i The Great Learning Orchestra, och vi behövde extra mycket stråkar till The Sinking of the Titanic.


Tread On the Trail av Terry Riley och under ledning av densamme
2002, 25 maj 2002 – Lava, Kulturhuset, Stockholm

 

Go Guitars för fem elgitarrer av amerikanskan Lois V. Vierk.
Under våren 2000 spelade en kärntrupp ifrån gruppen gitarrstycket ”Go Guitars”,
en sverigepremiär för en komposition för fem elgitarrer skrivet av amerikanskan Lois V. Vierk.

 

”Musique d’ameublement” av Eric Satie
2000, 24 augusti – Kungsträdgården

Den 24 Augusti anordnades en konsert i Kungsträdgården med Eric Saties ”Musique d’ameublement”: I en mycket sommarkall park genomfördes konserten av c:a 20 musiker, inkluderande traditionella instrument, samplingar av livet i parken, tablasmaskin, dub och laser. Av väderskäl var publiken inte månghövdad, men entusiastisk, många kom och gick under den 6 timmar långa konserten.

 

”Jesus blood never failed me yet” av och under ledning av Gavin Bryars.
– 17 December 2000 – Högalidskyrkan, Stockholm
Stödkonsert för hemlösa i Stockholm

Den 17 December hölls en konsert i Högalidskyrkan med Gavin Bryars ”Jesus blood never failed me yet” som en stödkonsert för de hemlösa i Stockholm. Framförandet var final på en tredagars workshop med Bryars där 46 musiker fick tillfälle att träffa kompositören och arbeta med honom i repetitioner och improvisationer. Detta skedde med stöd ifrån Svenska kyrkan, SAMI, Konstnärsnämnden och SKAP. 620 personer kom till konserten, som dessutom blev mycket omtalad i Stockholmspressen.

 

In C av Terry Riley
1999, Maj – Nalen, klubb SEKT
skrivet 1966 och ansett som minimalismens grundbult.

 

Erik Satie’s Vexations
1999, November – Nalen

I november 1999 ordnades ett eget evenemang på Nalen där 26 medlemmar, under 24 timmar, turades om att spela Erik Satie’s Vexations, ett, i sig, kort litet stycke men med tillägget att det ska upprepas 840 ggr. Det har tidigare bara framförts med pianister, och framförandet var urpremiär för orkesterversion. För att kunna hålla räkningen hade stycket kopierats upp i 840 ex som sattes upp på väggen. För varje gång man spelat revs ett papper ner. De flesta musiker var där några timmar, men Leif var där hela tiden…
Under förberedelsearbetet etablerades god kontakt med ”Fondation Erik Satie” i Paris och dess ledare Ornella Volta och dokumentationen av konserten kommer att komma med i en bok om olika framföranden av stycket.

 

4 comments

  1. BeavisD skriver:

    I do not see many comments here, it means you have not many visitors. I know how to make your site go viral. If you want to know simply search in google for:
    Irsrod’s method to go viral

  2. Terry Riley’s länk är sedan länge kapad. Den nya har .net på slutet.

  3. Det finns ju en del inspelningar av många stycken också, bl.a. hela Vexations, som jag själv hade äran och nöjet att från DAT lägga på CDR. Vet inte om uppgifter om inspelningar bör finnas med eller ej, egentligen – men den nya uppställningen av historiken ser i alla fall väldigt bra ut, tycker jag.

  4. anders erkeus skriver:

    Hej
    saknas inte den där grejen, då vi spelade på David Byrnes ”Playing the building” på Färgfabriken. När var det?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *