concerts

2012

8 sep – The BuckyDome/Moderna Museet
Imaginary Landscape by John Cage
15 nov – Fylkingen
Treatise av Cornelius Cardew
17 okt – Bonniers konsthall
Graffiti av Christian Marclay

2008

17 februari – Konstnärshuset, Stockholm
Parsifal (1882 – 38,969,364,735) av Rodney Graham
Arr: Stockholm New Music

25 Maj – Musikmuséet
Atlas Eclipticalis av John Cage, under ledning av Mats Persson
arr: Samtida Musik

2007

13 maj – Fylkingen StockholmEn hel dag med A4-konserter, A4-utställning och A4-installation

2006

9 juni – Kulturhuset, Stockholm
Motorsågsmassakern i orkesterversion av och med GLO

28 januari – Kulturhuset, Stockholm
Metal Machine Music av Lou Reed
i arrangemang för orkester av Ulrich Krieger

 

2005

 

2004

– 18 december 2004 – Konstnärshuset (The Artists’ House), Stockholm
A4 – konsertinstallation

– 26 september 2004 – Kulturhuset, Stockholm
A4 – konsertinstallation på festivalen Perfect Performance

– 29 augusti – Röda Sten, Göteborg,
A4 – konsertinstallation på festivalen Perfect Performance

– 4 april – Fylkingen,
Under några dagar i april arbetade engelske tonsättaren Dave Smith med orkestern inför en konsert som hölls på Fylkingen den 4 april.

Följande program:
1, David Jackman : Heeey
2, Percy Graninger : Random Round
3, Charles Ives: Gyp the Blood or Hearst – which is worst?
4, Dave Smith: Murdoch or Fred West – which is best?
5, Cornelius Cardew: The Great Lerning: Paragraph 3

2003

– 25 maj 2003 – Nalen, Stockholm
Gavin Bryars’ The Sinking of the Titanic under ledning av Bryars

Den 25  maj 2003 – exakt ett år efter orkesterns konsert med Terry Riley’s Tread On the Trail – spelade The Great Learning Orchestra Gavin Bryars’ The Sinking of the Titanici i stora salen på Nalen i Stockholm – under ledninga av Bryars själv. Orchestra delades in i 6 sektioner vilka placerades ut i rummet med publiken ståendes i mitten. Stycket kräver också högtalare för förinspelade delar – som till exempel överlevande från Titanic som berättar om sina upplevelser, några konkreta ljud etcetera. Den här konserten var också ett samarbete med Stockholms Universitetsorkester. Dess ledare Olof Hansson har varit medlem i The Great Learning Orchestra, och vi behövde extra mycket stråkar till The Sinking of the Titanic.

 

2002

– 25 maj 2002 – Lava, Kulturhuset, Stockholm
Tread On the Trail av Terry Riley och under ledning av densamme

 

2000

– Våren
”Go Guitars” för fem elgitarrer av amerikanskan Lois V. Vierk.

Under våren spelade en kärntrupp ifrån gruppen gitarrstycket ”Go Guitars”,
en sverigepremiär för en komposition för fem elgitarrer skrivet av amerikanskan Lois V. Vierk.

– 24 augusti 2000 – Kungsträdgården
”Musique d’ameublement” av Eric Satie

Den 24 Augusti anordnades en konsert i Kungsträdgården med Eric Saties ”Musique d’ameublement”: I en mycket sommarkall park genomfördes konserten av c:a 20 musiker, inkluderande traditionella instrument, samplingar av livet i parken, tablasmaskin, dub och laser. Av väderskäl var publiken inte månghövdad, men entusiastisk, många kom och gick under den 6 timmar långa konserten.

– 17 December 2000 – Högalidskyrkan, Stockholm
”Jesus blood never failed me yet” av och under ledning av Gavin Bryars.
Stödkonsert för hemlösa i Stockholm

Den 17 December hölls en konsert i Högalidskyrkan med Gavin Bryars ”Jesus blood never failed me yet” som en stödkonsert för de hemlösa i Stockholm. Framförandet var final på en tredagars workshop med Bryars där 46 musiker fick tillfälle att träffa kompositören och arbeta med honom i repetitioner och improvisationer. Detta skedde med stöd ifrån Svenska kyrkan, SAMI, Konstnärsnämnden och SKAP. 620 personer kom till konserten, som dessutom blev mycket omtalad i Stockholmspressen.

 

1999

– Maj 1999 – Nalen, klubb SEKT
In C av Terry Riley
skrivet 1966 och ansett som minimalismens grundbult.

– November 1999 – Nalen
Erik Satie’s Vexations

I november 1999 ordnades ett eget evenemang på Nalen där 26 medlemmar, under 24 timmar, turades om att spela Erik Satie’s Vexations, ett, i sig, kort litet stycke men med tillägget att det ska upprepas 840 ggr. Det har tidigare bara framförts med pianister, och framförandet var urpremiär för orkesterversion. För att kunna hålla räkningen hade stycket kopierats upp i 840 ex som sattes upp på väggen. För varje gång man spelat revs ett papper ner. De flesta musiker var där några timmar, men Leif var där hela tiden…
Under förberedelsearbetet etablerades god kontakt med ”Fondation Erik Satie” i Paris och dess ledare Ornella Volta och dokumentationen av konserten kommer att komma med i en bok om olika framföranden av stycket.